Veel zorgdomoticasystemen hebben vaste instellingen op basis van een dag- en nachtstand. Maar de situatie verandert doorlopend en instellingen zijn vaak niet of heel moeizaam aan te passen. Dit kan leiden tot loze en onopgemerkte meldingen, ontevreden cliënten en een verstoorde nachtrust op de afdeling.

Ontdek wat VieDome ú kan bieden.

Cliënt

“Lig ik net even een dutje te doen, staat er weer een medewerker binnen...”

Wat wil je weten?

We willen weten of de cliënt veilig is. Bijvoorbeeld als een cliënt tussen de middag even gaat rusten op zijn kamer. Maar overdag is de bewaking niet ingeschakeld.

Hoe ga je dat meten?

De zorgverlener kan eenvoudig sensoren en scenario’s voor een bepaalde kamer in- en uitschakelen. Bijvoorbeeld als een cliënt tussen de middag even gaat rusten op zijn kamer, kan de zorgverlener de alarmering inschakelen. Ook als hij zorg verleent, kan hij een kamer tijdelijk uitschakelen om loze meldingen te voorkomen en de privacy van de cliënt te beschermen.

Wat ga je ermee doen?

Meldingen uit het systeem worden via een workflow naar een zorgregiecentrale gezonden of naar de app van de zorgverlener. Beide methoden zijn door elkaar heen te gebruiken, zodat bepaalde meldingen direct naar de zorgverlener gaan, terwijl de zorgregiecentrale de andere meldingen afhandelt.

’s Nachts kunnen de meldingen naar een centraal zorgregiepunt op afstand gezonden worden. De zorgcentralist staat de cliënt dan te woord om hem of haar gerust te stellen en te zeggen dat er iemand onderweg is. Zorgrondes lopen is niet meer nodig, omdat de zorgverlener alleen nog reageert op aanwijzingen van de centrale.

Als er geen zorgregiepunt wordt gebruikt, kan de zorgverlener meldingen ook rechtstreeks op zijn smartphone ontvangen. Er wordt direct contact gemaakt met de cliënt – eventueel ondersteund met beeldcommunicatie – en afgestemd wanneer hij ter plaatse is. Ook in deze situatie hoeft de zorgverlener geen rondes meer te lopen.

Alle meldingen en de afhandeling ervan worden gelogd. Achteraf kan dus eenvoudig bepaald worden of de afhandeling goed gegaan is. Dat geeft bijvoorbeeld inzicht in de responstijden en of de afhandeling heeft plaatsgevonden binnen de gestelde doelen.

Zorgmedewerker

“Nu ik de meldingen op mijn smartphone ontvang, hoef ik geen eindeloze rondes meer te lopen.”

Download nu onze whitepaper over scenariodenken.

Wilt u meer weten over de voordelen en mogelijkheden van scenariodenken voor uw organisatie? Download dan onze whitepaper ‘Scenariodenken van VieDome: van zorgalarmering naar zorgondersteuning’.