Toevoegen van functionaliteiten binnen bestaand systeem

In het verleden werden voor gebouwen van zorgorganisaties uitgerust met een standaard installatie. Elke kamer heeft dan dezelfde uitrusting en dezelfde domotica voorzieningen. Meldingen van het domotica systeem gaan dan naar de piepoer of naar de DECT-telefoon. Soms als je in een dergelijk gebouw een verpleegafdeling oploopt dan hoor je diverse piepers continu afgaan. Op de vraag of er niet op die signalen gereageerd moet worden is dan vaak het antwoord dat “die dingen” de hele dag piepen en niet bruikbaar zijn.

Domotica hoort bij de cliënt en niet bij het gebouw, dat is één van de uitgangspunten van VieDome. Dat houdt in dat VieDome zich snel en eenvoudig kan aanpassen aan de wensen van de afdeling op basis van de zorgvraag van de cliënt. Opmerkingen als “zo werkt dat systeem nu eenmaal” of “dat is niet te veranderen” behoren bij VieDome tot de verledentijd. Telkens als er een nieuwe cliënt op de afdeling komt kan het domoticasysteem aangepast worden aan de nieuwe situatie. Maar ook als er in de situatie van een cliënt iets veranderd is een aanpassing snel gemaakt. Sommige zaken kunnen de medewerkers op de afdeling zelf doen, andere wat meer ingewikkelde zaken worden op afstand aangepast. VieDome heeft een 24-uurs service zodat een aanpassing midden in de nacht ook snel gerealiseerd is.

Maar wat nu als het domoticasysteem al langer in een gebouw zit? Kunnen al die  moderne aanpassingen dan ook nog? Door de bewezen en open technologie van VieDome kan een combinatie van oud en nieuw gemaakt worden waardoor bestaande systemen een innovatieve impuls krijgen. Zo kan functionaliteit toegevoegd worden zonder dat bestaande onderdelen hun functie verliezen. Door de slimme software van VieDome kan derde generatie domotica gerealiseerd worden met deels tweede generatie technologie. Behouden wat kan en toevoegen waar nodig is hier het motto.