Huishoudelijke apparaten vertellen dat het goed gaat

Zorg op afstand kan steeds slimmer. Er kan steeds meer. Neem ‘akoestische’ bewaking van het wel en wee van iemand die zorg nodig heeft, zegt Frans Stravers. De VieConnector die Mextal produceert, heeft daarvoor een knop met een luidspreker en microfoon. Via de zorgcentrale kan aan de hand van het geluid worden gecontroleerd of alles goed gaat met de cliënt.

Veel bestaande systemen kunnen echter geen onderscheid maken of iemand lacht of om hulp roept. Met nieuwe technologie kan dat wel, en kan nog veel meer. Daarom worden de bestaande systemen vaak aangevuld met moderne sensoren en bewakingsscenario’s. Met deze sensoren kan de inhoud van het geluid beter worden herkend. ,,Of je kunt met een slimme sensor die de hele kamer ziet beweging registreren, zodat je weet of iemand voldoende in beweging is of dat hij bijvoorbeeld gevallen is.” Met sensoren kan ook worden geconstateerd dat een kwartier lang geen beweging is gemaakt of kan worden bewaakt dat de kamer niet wordt verlaten, of dat iemand slaapt of niet. ,,Aan de hand van de karakteristieken van de klant, de verschillende zorgscenario’s, bepaal je wat er geregistreerd moet worden en welke sensoren en bewakingsscenario’s er nodig zijn.”

Zorg op afstandMextal levert onder de merknaam VieDome zorgdomoticasystemen, voor observatie, bewaking, beeldbellen en sociale alarmering. Het bedrijf heeft in ruim 15 jaar tijd zijn markt compleet zien veranderen. De standaard zorgcentrales voor zorg op afstand met voor elke kamer in een zorginstelling dezelfde apparatuur maakt plaats voor maatwerk. ,,We leveren naast producten steeds meer diensten. “

Sensoren kunnen worden geleased. ,,De vraag van bijvoorbeeld een dementerende is niet zo constant als die lijkt. Of iemand aan het begin of het einde zit van de fase waarin hij of zij thuis woont, maakt verschil voor de benodigde ondersteuningstechnologie.”

Dagelijks een knop indrukken om te laten weten dat hij of zij nog in goeden doen is, kan op een gegeven moment worden vergeten. Een onnodige alarmering is het gevolg. Met sensoren kan dat probleem worden opgelost. ,,Je weet dat iemand na het opstaan koffie zet of de tv inschakelt. Dat kun je controleren door het stroomverbruik van bijvoorbeeld de koffiezetter te laten meten.”

Ook voor de bedrijfsvoering van een zorginstelling kan digitale technologie het verschil maken, zegt Stravers. Door analyse van grote hoeveelheden informatie over de werkstromen kan anders worden gepland, legt hij uit. ,,Daardoor weet je ongeveer wie er tussen 10 en 11 om ondersteuning of zorg vragen. Op basis van die verwachte vraag kun je gaan plannen.”

De zorgcentrale bepaalt aan de hand van de vraag van de klant per keer wie het beste kan worden ingezet, afhankelijk van benodigde expertise en beschikbaarheid. Aan de hand van centrale monitoring door de zorgcentrale kan worden ingeschat of bijvoorbeeld een gepland huisbezoek of een ronde over de afdeling wel per se nodig is.